Opravujeme MODRÝ VOZEŇ: Má takmer 80 rokov a je to riadne špinavá robota.

Autor: Matej Benčík | 22.11.2015 o 20:00 | (upravené 22.11.2015 o 20:13) Karma článku: 4,65 | Prečítané:  549x

      Tisíce hodín strávených pod vozidlom, ktoré ani nemá vlastný pohon a jeho stav sa veľakrát dal označiť za hrozný. Hotoví nie sme ani zďaleka, ale ukážeme Vám ako sa nám zatiaľ darí.

      MODRÝ VOZEŇ k Bratislave neodmysliteľne patril dlhé roky. Väčšina z Vás si ho zrejme spája z Múzeom dopravy (stará Hlavná železničná stanica), ktoré bolo dlhé roky jeho "domovskou stanicou". Stával pri prvom peróne múzea a každý víkend sa malí i veľkí priatelia železnice mohli pozrieť do jeho útrob.

      Historický vozeň z roku 1937 (pôvodne poštový) spravoval Klub železničných modelárov Bratislava. Vnútro vozňa tvorilo modelové koľajisko v mierke 1:120, ktoré zobrazovalo bratislavský železničný uzol. Našli ste na ňom bratislavskú Hlavnú stanicu, Devínsku Novú Ves, Vajnory, ale aj zastávky Vinohrady a Železná studienka. Na koľajisku sa nachádzala aj verná kópia Červeného mosta a depa Bratislava - Hlavné. Bežne sa dalo pozorovať aj 5, či 7 modelových vlakov premávajúcich naraz.

      Vo vedľajšej miestnosti sa nachádzala pôvodná kancelária poštového úradníka, v ktorej bolo možné podporiť činnosť Klubu železničných modelárov Bratislava kúpou niektorého zo suvenírov. Exponát sa tešil veľkej obľube. Od otvorenia Múzea dopravy v roku 1999 bol poštový vozeň stálou súčasťou vonkajšej expozície. Členovia Klubu železničných modelárov Bratislava sa s ním niekoľkokrát ročne zúčastňovali aj výstav v zahraničí. Až do roku 2012.

      Železničný vozeň, tak ako akékoľvek iné vozidlo, podlieha množstvu prevádzkových predpisov. Vďaka nim sa ne-/môže pohybovať medzi krajinami, vnútri konkrétneho štátu, či len v obvode danej železničnej stanice. Náš poštový vozeň ale starol a viaceré jeho súčasti už nevykazovali vlastnosti, ktoré sú pre bezpečnú premávku nutné. Poslednou akciou, ktorej sa vozeň smel zúčastniť bolo medzinárodné stretnutie historických železničných vozidiel, ktoré sa každoročne koná v areáli Železničného múzea Bratislava - Východ. V júni 2012 vozňu "prepadli" papiere.

Nuž, od leta 2012 sme sa teda s kolegami z Klubu železničných modelárov Bratislava pustili do opravy, na ktorú sme nemali podmienky, ľudí, čas, peniaze, ... Veľmi nám začali pomáhať aj zamestnanci Múzejno-dokumentačného centra VVÚ ŽSR, ktoré je prevádzkovateľom Železničného múzea. V prvom roku išli "pod nôž" podvozky - rozobrali sme ich do skrutky. V roku 2013 sme sa pustili do rozoberania bŕzd a začali sme obrusovať skriňu. Do konca roka 2014 sme potom brúsili skriňu vozňa - ručnými "karboškami" a pod holým nebom.

V zime 2014 / 2015 sme sa pustili do opravy modelového koľajiska vo vnútri vozňa. Strašná kosa tam bola. Prvýkrát sme pocítili nedostatok financií - už nebola možná ani participácia z klubového rozpočtu a sponzori sa nejak nehrnuli. Na jar a v lete potom pokračovalo obrusovanie skrine a dokončovanie opravy brzdového valca. Zdalo sa, že sme v pohode, ale v septembri 2015 sme práce úplne zastavili: Vozeň potrebuje pre vydanie povolenia na prevádzku bezchybné pružiny na podvozkoch, treba dať vyrobiť nové. Kasička prázdna.

A tak sme, odhodili karbošky, oklepávačku, lepidlo, farby a vymenili ich za telefóny a počítače. Netušili sme, že bude také ťažké nájsť dobrú a zabezpečenú dušu na dokončenie nášho projektu. Hmm, možno keby sme exponát, ktorý je súčasťou národnej železničnej zbierky, odeli do veľkoplošnej reklamy, dočkali by sme sa pozitívnejšieho ohlasu. :-D

Priatelia, držte nám palce. Chvíle vyhľadávania finančných prostriedkov si budeme krátiť písaním zaujímavostí z prostredia Klubu železničných modelárov Bratislava.

 

Matej Benčík

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.

SVET

Pozrite si, ako za dva roky zničila vojna Donecké letisko

Miesto bojov medzi proruskými separatistami a ukrajinskou armádou.


Už ste čítali?